Raffaello basis- en middelbare school, Rome, Italië

Raffaello basis- en middelbare school, Rome, Italië (2005-2012)

Herman Hertzberger, Andrea Marlia, Dickens van der Werff

Gesitueerd in een nieuwbouwgebied in de buitenwijk Romanina van Rome. Het complex bestaat uit een combinatie van een 10-klassige basisschool en een 6-klassige school met overgangsklassen naar middelbaar onderwijs. De onderwijsgedeeltes van de beide scholen kunnen van elkaar worden afgescheiden en ze hebben aparte ingangen met speelterreinen, verdiept gelegen ten opzichte van de omgeving. De scholen zijn gegroepeerd langs een centrale en ten opzichte van elkaar een verdieping verschoven as, waaraan ook de gemeenschappelijke eetruimte en de open aula-achtige gemeenschappelijke ruimte. Het gebouw bestaat uit herhaling van een basisunit, als het ware de bouwsteen die vier klaslokalen kan bevatten, maar vrij indeelbaar is. Deze basisunits zijn gegroepeerd rondom een patio, zoals het traditionele Romeinse woonhuis. Het gebouw kan met meerdere basiseenheden worden uitgebreid.

Adres

Via Giuseppe Capograssi 23, 00173 Rome, Italië

Bruto vloeroppervlakte

4.800 m2

Opdrachtgever

Gemeente Rome

Samenwerking

Marco Scarpinato - AutonomeForme, Palermo

Foto's

Herman van Doorn en AHH

Lees ook:

Verzekeringsengel TivoliVredenburg @picture.pieter
Eerste paal grachtenpand Amsterdam

EerstePaalBrouwersgracht

Vorig jaar stonden de oude afgeleefde panden er nog, inmiddels een bouwterrein: Waalpaal Funderingstechnieken draaide vanochtend de eerste paal van het nieuwe grachtenpand de grond in.

Laurens Jan ten Kate: "It's the End of the World as we Know It"

"(and I Feel Fine)"

SymbolismAfterModernism

Laurens Jan ten Kate schreef voor Archiprint 13, 'Symbolism after Modernism', een artikel waarin hij de gebouwde omgeving vergelijkt met een camping.

AHH ontwerpt nieuwe wijk in Middelburg

BirdseyeMiddelburg2016

In Middelburg op de locatie Veersche Poort worden in totaal 116 woningen ontwikkeld, bestaande uit 80 grondgebonden woningen en 36 grote appartementen.