Montessori Lyceum Amsterdam
Ruimtelijk voortgezet Montessori-onderwijs in hartje Amsterdam
Een nieuw thuis voor het Montessori Lyceum Amsterdam, waar elke vierkante meter inspireert tot leren. Dit ontwerp transformeert het bestaande conglomeraat van bouwdelen tot een samenhangend geheel met een centrale focus. Vanuit de Montessori-principes ontstaat een leeromgeving die voelt als een tweede huis: open, uitnodigend, en gericht op concentratie én sociale interactie. Met flexibele en toegankelijke ruimten, een centrale hal als levendig plein, en een nadruk op gedeelde ervaringen biedt deze school méér dan alleen onderwijs. Het is een plek die leerlingen voorbereidt op een wereld vol diversiteit en uitdagingen, waar leren en samenleven hand in hand gaan.
Opdrachtgever
Montessori Scholengemeenschap Amsterdam
Jaar
2019 - 2025
Type
Onderwijs
3D-impressies
AHH
Bruto vloeroppervlakte
18.765 m2 (7.565 m2 nieuwbouw, 11.200 m2 renovatie)
Samenwerking
Projectmanagement: ICSadviseurs • Constructeur: Alferink van Schieveen • Bouwfysica: moBius consult • Installatie-adviseur: Vintis • Kostencalculatie: M3E
Adres
Pieter de Hoochstraat 59, 1071 ED Amsterdam
Team
Verantwoordelijke architecten: Laurens Jan ten Kate en Dafne Wiegers. Adviseur: Herman Hertzberger. Team: Harm Freymuth, Arne de Gans, Jeroa Amanupunnjo, Martijn Beemsterboer, Tom Vermeer, Julian van der Linden

Een groene oase in het drukke Museumkwartier. De binnentuin biedt leerlingen een eigen beschutte plek, als een hortus conclusus, waar ze kunnen ontspannen en tot rust komen te midden van het groen.

Mediatheek: een historische ruimte met een nieuwe laag
De mediatheek, gelegen in het monumentale deel van het gebouw, is al voltooid en heeft haar oorspronkelijke karakter teruggekregen. Een toegevoegde mezzanine met een vloeiende, glooiende rand voegt een nieuwe laag toe aan de ruimte. In de nisvormige stiltewerkplekken vinden leerlingen een perfecte balans tussen overzicht en geborgenheid. Veel van de monumentale elementen, die ooit verborgen of aangetast waren, zijn in ere hersteld, waardoor de ruimte haar historische kwaliteit heeft teruggekregen.

De open werkplekken voor leerlingen vormen het hart van de leeromgeving, waarin ruimtelijke verbondenheid centraal staat. Door vides en zichtlijnen tussen verdiepingen ontstaat een natuurlijke interactie tussen leerlingen en docenten. Hier wordt leren niet beperkt tot afgesloten klaslokalen, maar verspreidt het zich door de hele school. De openheid stimuleert samenwerking, toevallige ontmoetingen en een gedeeld gevoel van gemeenschap. Tegelijkertijd bieden strategisch geplaatste werkplekken ruimte voor concentratie en individueel leren. Dit ontwerp vertaalt de Montessori-gedachte naar een eigentijdse onderwijsomgeving: een plek waar leren en samenleven naadloos in elkaar overlopen.

De mediatheek nodigt uit om in groepjes te werken.
Bekijk ook